SD vill se åtgärder mot hedersrelaterat våld och förtryck

SD vill se åtgärder mot hedersrelaterat våld och förtryck

SD Region Skåne föreslår i en motion att ett eget vårdprogram för hedersrelaterat våld och förtryck skapas, samt att en utredning med åtgärdsförslag tillsätts för att kartlägga kunskaps- och utbildningsnivån kring hedersrelaterat våld och förtryck inom Region Skånes verksamheter.

Nationella kompetensteamet mot hedersrelaterat våld och förtryck lyfter i sin årsredovisning för 2021 att det finns ett stort behov av och efterfrågan hos yrkesverksamma på kunskap om hedersrelaterat våld och förtryck, barnäktenskap, tvångsäktenskap och könsstympning av flickor och kvinnor.

Kunskap och utbildning finns att tillgå men behöver tillgängliggöras och synliggöras. Idag ingår hedersrelaterat våld och förtryck i det regionala vårdprogrammet mot våld i nära relationer. Vårdprogrammet ger dock ingen djup kunskap inom området, utan skrapar på ytan och hänvisar till andra skrifter.

Marlen Ottesen, regionråd och gruppledare i Hälso - och sjukvårdsnämnden, kommenterar:

- Med anledning av den förmodade ökningen av antalet personer som utsätts för hedersrelaterat våld och förtryck anser vi att problematiken bör lyftas ut och få ett eget specifikt program. Genom detta kan kunskapen inom området öka och mer specifika aktiviteter införas. Alla flickor ska slippa bli bevakade av sina bröder, slippa bli slagna av familjen, slippa bli könsstympade och bortgifta. Pojkar ska slippa bevaka, misshandla och mörda sina systrar.

Motionen i sin helhet kan läsas i bilaga.

Marlen Ottesen, regionråd