Vallöfte: Skattelyftet, öka skatteintäkterna genom välmående näringsliv och ökad sysselsättningsgrad, inte genom höjd skatt

Skatteintäkterna till regionens verksamheter och då framförallt till sjukvården måste öka, utan att skatten höjs. Vi behöver ett välmående och växande näringsliv, för ökad sysselsättningsgrad och ökade skatteintäkter. Vi måste verka för rimliga priser på el och bränsle. Krafttag behövs mot den systemhotande grova kriminaliteten, och invandrare som efter många år i Sverige inte blivit en del av samhället och inte heller är självförsörjande måste få stöd till frivillig återvandring till sina hemländer.

Sysselsättningsgraden i Skåne har sedan många år legat lägst i landet, och detta samtidigt som produktiviteten är lägre än riksgenomsnittet. Tillväxten av bruttoregionalprodukten ligger också under de andra storstadsregionerna. Den under många år oansvariga asyl- och anhöriginvandringspolitiken har inte tagit hänsyn till behovet på den skånska arbetsmarknaden. Många som anlänt till Skåne har en låg utbildningsnivå och saknar efterfrågad kompetens. Detta har lett till en hög arbetslöshet och att många som bor i Skåne inte är självförsörjande och därmed inte heller bidrar med skatteintäkter till att utveckla och förbättra exempelvis sjukvården.

Den grova invandringsrelaterade kriminaliteten bedöms nu som systemhotande och måste angripas med full kraft. Frågan om trygghet är numera en av de viktigaste frågorna i undersökningar om näringslivsklimatet. Får denna utveckling fortsätta hotas tillväxten och därmed ökningen av våra gemensamma skatteintäkter i Skåne. Vi behöver fler poliser och en utökad användning av ordningsvakter, samtidigt som illegala invandrare och kriminella utlänningar verkligen utvisas, och det i en större och mer omfattande utsträckning än tidigare.

Fler skattebetalare och regionalt återvandringscenter. Den oansvariga asyl- och anhöriginvandringspolitiken har resulterat i att många som invandrat till Sverige och bor i Skåne efter många år inte blivit en del av samhället och inte heller är självförsörjande. En del av dessa personer trivs inte i Skåne utan vill egentligen återvända till sina hemländer, och för att underlätta denna frivilliga återvandring behöver region Skåne ta en aktiv roll genom att inrätta ett regionalt återvandringscentrum.

Rimliga priser på el samt på bensin och diesel är ett måste för att öka den regionala tillväxten och skatteintäkterna. Region Skåne måste arbeta kraftfullt med att lobba och påverka på riksnivå för att planerbar energi i form av ny klimatsmart kärnkraft, samt sänkta drivmedelspriser, ska bli verklighet i framtidens Skåne. Därtill behövs en satsning på ökad biogasproduktion.

Vi måste öka krisberedskapen och självförsörjningsgraden på livsmedelgenom att i första hand upphandla mer skånsk mat. Därtill ska gårdsförsäljning av öl och vin införas i Skåne. Fiber på landsbygden behöver byggas ut för en ökad digitalisering.

De regionala flygplatserna och utvecklingen av framtidens elflyg ska ges stöd, E6:an från Vellinge till Helsingborg ska byggas ut till sex filer för ökad trafiksäkerhet, och även E65:an från Ystad till Svedala ska byggas ut för ökad trafiksäkerhet. Planerna på höghastighetsjärnväg ska skrotas, satsa istället på en ny stambana.

Niclas Nilsson, gruppledare och regionråd, kommenterar:

- Skåne är ett fantastiskt landskap att leva i men behöver bli bra igen. Vi måste komma tillrätta med den höga brottsligheten och otryggheten i Skåne. Den låga sysselsättningsgraden behöver höjas och de många icke självförsörjande invandrarna behöver bli färre för att vi ska kunna säkra skatteintäkterna till sjukvården och välfärden i övrigt. Elpriserna och drivmedelspriserna måste sänkas så att skåningarna och företagarna klarar av vardagen. Samtidigt behöver den frivilla återvandringen snarast påbörjas.

Niclas Nilsson, gruppledare och regionråd