Åkesson: Nej till vetorätt för EU om gränskontroller

Uppgifter i tysk media gör idag gällande att EU-kommission planerar att föreslå att ländernas egen makt över gränskontrollerna ska begränsas kraftigt och att EU i fortsättningen ska ha vetorätt på området. Förslaget påstås vara en reaktion på de skärpningar av gränskontrollerna som Danmarks regering införde tidigare i år. Till TT har migrationsminister Tobias Billström idag uttalat sig positivt om ökad makt för EU på området. I Danmark är tongångarna däremot är helt annorlunda där så väl regeringspartierna som oppositionen reagerat starkt negativt på uppgifterna om att EU vill skaffa sig ökad makt på området.

Sverigedemokraternas partiledare kommenterar uppgifterna om att EU vill skaffa sig vetorätt vad gäller gränsbevakningen:

– Detta är naturligtvis djupt oroande på flera plan. Att EU vill skaffa sig ännu mer makt på bekostnad av det nationella självbestämmandet är naturligtvis illa men det är samtidigt ingen överraskning. Att Tobias Billström däremot välkomnar ytterligare regleringar på området är kanske det mest allvarliga. Gränsbevakningen är en fråga där det är av avgörande betydelse att medlemsländerna får bibehålla sitt inflytande. Utan ett nationellt inflytande på området minskar våra möjligheter till att effektivt bekämpa den gränsöverskridande brottsligheten betänkligt.

E-post: martin.kinnunen@sverigedemokraterna.se

• jimmie åkesson