En samlad opposition beslutade om förbud mot diskriminering av funktionshindrade

En samlad opposition drev idag, mot regeringspartiernas vilja, igenom ett tillkännagivande om förbud mot diskriminering på grund av bristande tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. Oppositionen föreslår att regeringen skyndsamt ska återkomma till riksdagen med ett lagförslag på området.

Sverigedemokraternas ledamot i arbetsmarknadsutskottet, Sven-Olof Sällström, kommenterar:

– Regeringen talar om att detta förslag kommer att kosta stora summor pengar. Vår uppfattning är att detta inte behöver kosta några stora summor pengar utan att det till stor del handlar om attityder. Det handlar till exempel om hur företag väljer att utforma sina butikslokaler. Det behöver nödvändigtvis inte kosta någonting att ta de funktionshindrades situation i beaktande när man utformar butikslokalen och skulle det kosta pengar är det inte nödvändigtvis staten som ska stå för dessa kostnader.

Riksdagen beslutade även att kritisera regeringen i sex fall när KU:s granskningsärenden behandlades. Allianspartierna reserverade sig i samtliga fall mot besluten men valde att inte begära votering.

Martin Kinnunen
E-post: martin.kinnunen@sverigedemokraterna.se