"FP får gärna rösta på SD:s förslag om språkkrav"

På DN-debatt gör idag Folkpartiet ett utspel med ett antal integrationspolitiska förslag. Sverigedemokraterna ser ingenting direkt nytt i förslagen men hoppas att det denna gång inte enbart handlar om tomma ord.

Jimmie Åkesson kommenterar FP:s utspel:

- Flera av de konkreta förslagen är bra, men det är knappast några nyheter. Folkpartiet ägnar sig åt sådant här effektsökeri med jämna mellanrum och de flesta förstår nog att det mest är tomma ord. Frågan är väl om Folkpartiet är beredda att stödja de snarlika förslag som vi länge drivit. Sverigedemokraterna är dock beredda att stöda alla vettiga förslag oavsett avsändare.

- Tyvärr är det tydligt att man inte vill förstå att grundproblematiken är att Sverige tar emot fler invandrare än vi kan få in i samhället. Folkpartiet säger att man minskar integrationsproblemen genom att öka invandringen, jag får inte ihop det. Den viktigaste integrationspolitiska reformen är och förblir att begränsa nyinvandringen.

Detta utspel är bara ett i raden av liknande utspel FP gjort sedan 2002 utan att det fått betydelse för partiets riksdagsarbete.

2002 års utspel http://www.svd.se/nyheter/inrikes/krav-pa-spraktest-lyfte-fp_60706.svd
2006 års utspel http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2492&artikel=887611
2010 års utspel http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/spraktest-bra-for-integrationen_5136453.svd

E-post: martin.kinnunen@sverigedemokraterna.se