Kandidat i Halmstad avsäger sig kandidatur

Under dagen presenterade tidningen Expressen bilder som uppges härhöra från en fest för ett par år sedan. Bilden visar hur en av SD:s unga kandidater till Halmstads kommunfullmäktige, Catharina Strandqvist, spexar på ett väldigt olämpligt sätt genom att sent på natten städa iförd en armbindel med en symbol för en av de värsta totalitära och människofientliga ideologierna.

Catharina är i nuläget alltför chockad, ledsen och ångerfull för att närmare kunna kommentera händelsen i media. Partiet har dock noggrant undersökt saken och inte funnit några belägg för att Catharina skulle hysa några extrema uppfattningar, vare sig tidigare i sitt liv eller idag. Mot bakgrund av att sammanhanget inte på något sätt är politiskt och att det skett på en fest finns ingen anledning att tro att det mycket olämpliga spexet skulle ha med extremistiska åsikter att göra.

Catharina har idag meddelat att hon i samråd med partiet avsäger sig sin kandidatur till Halmstads kommunfullmäktige samt till landstinget i Halland. Orsaken till avträdelsen är att hon bedömer det som omöjligt att under den fortsatta valrörelsen få fokus på något annat än sin person och att en fortsatt kandidatur från hennes sida därmed skulle innebära att partiets lokala hjärtefrågor om bland annat förbättringar inom vården och omsorgen, skulle hamna i bakgrunden.

Catharina är djupt ångerfull och vill uppriktigt be alla som tagit anstöt av det mycket olämpliga skämtet om ursäkt.

• halmstad
  • halland