Nordiska rådet - Aron Emilsson tar plats på presidiepost

Nordiska rådet har avslutat sin 69:e session i Finlands huvudstad Helsingfors där politiker från hela norden sammanträtt för att i utskott och plenum debattera och besluta i frågor för det nordiska samarbetet och dess utveckling.

Detta var första generalsessionen där Sverigedemokraterna ingår i partigruppen Nordisk Frihet, där också Dansk Folkeparti och Sannfinländarna är representerade. Med SD som ny medlem har den socialkonservativa rösten i Nordiska rådet blivit ännu starkare.

Aron Emilsson (SD) valdes till vice ordförande i Nordiska rådets utbildnings- och kulturutskott, vilket är första gången en sverigedemokrat tar plats på en presidiepost.

Viktiga punkter under huvudsessionen har varit toppmötet med nordens statsministrar, flykting- och migrationsdebatt och frågan om nordiska rådets arbetsspråk, där finskans och isländskans ställning nu stärks betydligt. En fråga där Nordisk Frihet varit pådrivande.

Paula Bieler (SD) deltog i migrations- och flyktingdebatt och Aron Emilsson utsågs till Nordisk Frihets talesperson i samband med statsministrarnas toppmöte gällande nordisk integration och social tillit. Emilsson riktade en fråga till Norges Erna Solberg vad hon ser för behov för att undvika framtida gränskontroller mellan t ex Norge och Sverige till följd av Sveriges oansvariga migrationspolitik.

Sverigedemokraternas delegation i Nordiska rådet består av:
Aron Emilsson, ledamot och delegationsledare
Paula Bieler, ledamot
Richard Jomshof, ledamot
Cassandra Sundin, ersättare
Dennis Dioukarev, ersättare
Angelika Bengtsson, ersättare

--

Vid ytterligare frågor eller för mer information, kontakta Sverigedemokraternas pressavdelning på telefonnummer 010 10 19 800 eller per e-post på press@sd.se.