Pressträff: SD presenterar beräkning av invandringens kostnader måndag 30 september

Genom att föra en ansvarsfull invandringspolitik beräknar Sverigedemokraterna att man kan frigöra pengar i statens budget till att satsa på bland annat välfärd och ökad flyktinghjälp.

På en pressträff måndagen den 30 september kl 11 i riksdagens presscenter redogör Sven-Olof Sällström, ekonomiskpolitisk talesperson, och Oscar Sjöstedt, politiskt sakkunnig på SD:s riksdagskansli, för den kalkyl som ligger till grund för partiets besparing. Partiets beräkning avser hur mycket pengar som kan sparas under budgetperioden, 2014-2017, tillföljd av att antalet nyanlända asyl- och anhöriginvandrare minskar. Partiet kommer att presentera en nettosiffra som tar hänsyn till såväl kostnader som intäkter hos gruppen och partiet kommer i beräkningen att ta hänsyn till att det är svårt att minska invandringen lika kraftigt på kort sikt.

Tid: Måndagen den 30 september kl 11:00
Plats: Riksdagens presscenter

Partiets budgetmotion kommer att presenteras senare under nästa vecka. Preliminär tid är klockan 11 onsdagen den 2 oktober.

• migrationspolitik
  • invandringens kostnader