Regeringen fälldes angående omförhandling av skatteavtal med Danmark

Vid tre fall fälldes idag regeringen av en enig opposition. Det handlade om förändrade regler för fjälljakten, stopp för ROT-avdrag utomlands samt att skatteavtalet med Danmark ska ses över. Samtliga oppositionspartier var även eniga om att besluta i enlighet med ett förslag om att beslutanderätt rörande GMO inte ska avgöras på EU-nivå. Där slutade omröstningen emellertid med oavgjort resultat efter voteringsstrul och vinst för regeringens förslag efter lottning. Oppositionen hade kunnat skicka tillbaka ärendet till utskottet men Socialdemokraterna valde att gå på regeringspartiernas linje och avgöra frågan genom lottning.

Sverigedemokraternas gruppledare Björn Söder kommenterar:

– Trots att regeringspartierna till varje pris vill undvika att deras förluster synliggörs fortsätter regeringen att möta nederlag i kammaren. I fallet med omröstningen angående skatteavtalet med Danmark var Sverigedemokraternas förslag snarlikt de rödgrönas varför vi i slutvoteringen valde att stödja det förslaget.

– Särskilt glädjande idag var att vi äntligen kunde åstadkomma förslag om förbättrat regelverk gällande fjälljakten. Förra året lyckades regeringspartierna stoppa förslaget efter röststrul.

Telefon: 0708 – 18 09 43
E-post: martin.kinnunen@sverigedemokraterna.se