SD kräver svar om diskrimerande lagstiftning mot svenska torghandlare

Från och med årsskiftet måste torghandlare ha kassaapparat och erbjuda kunder kvitton. Lagen omfattar dock inte utländska företagare som idag beräknas stå för omkring 30 % av omsättningen för
torghandeln i Sverige. Sverigedemokraterna tycker att detta är oacceptabelt och
kräver svar finansminister Anders Borg. Thoralf Alfsson, ledamot skatteutskottet, kommenterar:

– För oss är det självklart att vi inte ska ha lagstiftning i Sverige som missgynnar svenska företagare. Vi står bakom förslaget om skärpta regelverk för torghandeln för att komma till rätta med fusk och misskötsel men lagstiftningen måste omfatta alla.

– Den samlade oppositionen röstade i våras igenom ett tillkännagivande om att regeringen ska återkomma till riksdagen med förslag som inte diskriminerar svenska företagare. För att få klarhet i när vi kan förvänta oss ett sådant förslag kommer vi på tisdagen på skatteutskottets sammanträdde att kräva att ansvarig minister kallas till skatteutskottet och redogör för vilka åtgärder regeringen avser att vidta för att svenska torghandlare i fortsättningen inte ska diskrimineras i förhållande till utländska företagare.

• thoralf alfsson
  • riksdagen