SD motsätter sig höjd brytpunkt för statlig skatt och litar inte på regeringens beräkning av reformutrymme

Sverigedemokraterna välkomnar ett femte jobbskatteavdrag som i första hand riktar sig till låg och medelinkomsttagare. Samtidigt är partiet starkt kritiskt till att regeringen vill lägga tre miljarder på en riktad skattesänkning till höginkomsttagare. Partiets ekonomiskpolitiske talesperson Sven-Olof Sällström kommenterar:

- Att genomföra en ofinansierad riktad skattesänkning till höginkomsttagare utan jobbskapande effekt är inte ansvarsfullt. Vi förordar istället satsningar på lärlingsjobb, sänkta sociala avgifter för mindre företag och sänkta skatter för pensionärer.

- Vi föreslog redan för några veckor sedan ett utskottsinitiativ i finansutskottet för att stoppa höjningen av brytpunkt för statlig skatt. Vårt förslag röstades då ned av de sju andra partierna. Är de rödgröna beredda att släppa prestigen står vi givetvis fast vid utgångspunkten att försöka stoppa detta förslag - oavsett vem som lägger fram förslaget.

- Vi har alltid varit tydliga med att Sverigedemokraterna står bakom det finanspolitiska ramverket och överskottsmålet. Vår bedömning är att regeringen inte kommer att uppnå överskottsmålet med denna budget varför vi i partiets budgetmotion kommer att föreslå ett högre finansiellt sparande jämfört med regeringen, mer i linje med Konjunkturinstitutets bedömning.

- Vi noterar även att regeringen fortsätter med en expansiv poltik på invandringsområdet. Samtidigt som utanförskapet växer har regeringen på två år lyckats med konststycket att närmare fördubbla anslagen till integrationsområdet - från omkring 6 miljarder till 12 miljarder under 2014. 12 miljarder är ungefär samma summa som UNHCR idag saknar för att kunna tillgodose de syriska flyktingarnas behov.