SD om MP:s budget: "En storslägga mot svensk industri"

Sverigedemokraterna är djupt kritiska till den skattechock som Miljöpartiet vill utsätta såväl landsbyggd som svensk industri för. Samtidigt kritiserar man MP:s politik för att minska sjuklönenasvaret som kommer leda till minskade incitament till tillväxt samt till sämre friskvårdsarbete bland mindre företag. Sverigedemokraternas ekonomisk-politiska talesperson Erik Almqvist kommenterar Miljöpartiets budgetmotion:

- Trots en glädjande ambition att sänka skattetrycket något för de mindre företagen får MP:s budget ses som en slakt av den basindustri som är själva motorn i svensk industri. Genom chockhöjningar av skatt på el, transport och koldioxid (sammantaget över 50 miljarder under budgetperioden) ser MP effektivt till att snabbt sänka konkurrenskraften i den svenska exportindustrin.

- För småföretagen inför man, likt SD, lättnader i sjuklöneansvaret. Men till skillnad från SD:s modell med ett grundavdrag på sjuklönekostnader som skapar incitament för friskvård och nyanställning, väljer man en modell som dels minskar incitamenten för de minsta företagen att jobba med friskvård, dels skapar incitament för ett överuttag av sjuklön och dels drastiskt minskar incitamenten att växa utöver 10 anställda pga enorma marginaleffekter.

Martin Kinnunen
E-post: martin.kinnunen@sverigedemokraterna.se