Sd välkomnar nordiskt militärsamarbete

Det svenska försvaret ska på uppdrag av regeringen utreda hur Sverige, Norge och Finland ska kunna samarbeta. Även Danmark och Island har visat intresse. Sverigedemokraterna välkomnar utredningen. Partiets försvarspolitiske talesman, Björn Söder, kommenterar: - Med samordning på flera områden kan vi effektivisera våra försvarsmakter och jag ser positivt på en nordisk försvarsaxel. De nordiska länderna har en starkt sammanflätad historia och långtgående gemensamma intressen. Ett djupare försvarssamarbete skulle kunna utgöra en viktig byggsten i ett starkare och mer integrerat Norden. - Det jag däremot vänder mig emot är den prioritering av internationella uppdrag som man tycks förespråka. Vi sverigedemokrater är motståndare till EU:s Nordic Battle Group som är förstadiet till en fullständig EU-militär, till vilken vi skall skicka svenska soldater att gå i döden för EU:s intressen runt om i världen. Försvarsmaktens prioritering måste vara det inhemska försvaret samt stabilitet i vårt närområde. För vidare information: Björn Söder Försvarspolitisk talesman Tel: 08-50 00 00 58 E-post: bjorn.soder@sverigedemokraterna.se Erik Almqvist Bitr pressekreterare Tel: 0731-504 504

• Försvarsfrågor