SD välkomnar regeringens svängning om visumtvång för västra Balkan

SD välkomnar regeringens svängning om visumtvång för västra Balkan

Migrationsministern har till Sveriges Radio Ekot bekräftat regeringen i EU avser driva linjen att återinföra visumtvånget för västra Balkan. Bakgrunden är de många ogrundade asylansökningar som kommer från medborgare i länderna. När viseringsfriheten infördes kommenterade migrationsminister Tobias Billström beslutet på följande sätt:

”De medborgare från dessa länder som vill fira jul hos släkt och vänner i Schengenområdet kan nu göra det utan att behöva visering.”

Sverigedemokraternas gruppledare Björn Söder välkomnar regeringens nya linje:

– Fram tills alldeles nyligen har Tobias Billström talat sig varm för viseringsfriheten och Sverigedemokraterna har länge försökt förmå regeringen att förändra sin ståndpunkt. Bakgrunden är att det under flera år varit uppenbart att viseringsfriheten har missbrukats grovt. Människosmugglare och andra oseriösa näringsidkare har genom falska löften lurat hit åtskilliga tusentals människor som uppenbart saknat alla former av asylskäl utan att länderna agerat i tillräcklig utsträckning för att förhindra detta. Att man tillåtit detta pågå under så lång tid är smått ofattbart.