Sten Andersson: "Riksdagen bär skulden till Malmös integrations- och bostadshaveri"

- Många malmöbor frågar sig varför integrations- och bostadspolitiken havererat som den gjort i staden. Svaret är enkelt. Allt beror på beslut i Sveriges Riksdag där inget parti är utan skuld! Trots avsaknad av kompetens har naiva och blåögda riksdagspartier sedan länge fört en jämfört med övriga EU unikt "generös" asylpolitik vars negativa konsekvenser dagligen kan ses i Malmö.

- Malmö måste få andrum genom att riksdagspartierna erkänner sina misstag och skapar en tillfällig lag som hindrar asylsökande och asylbeviljade att bosätta sig i staden. Sverigedemokraterna har länge väckt frågan men inte fått stöd från andra partier. Förvisso har socialdemokrater och moderater lokalt i Malmö närmat sig sverigedemokraternas linje, men då deras centrala partiledningar säger blankt nej bör de bägge partiernas agerande enbart betecknas som ett spel för galleriet! Hur övriga partier i Malmö kommunfullmäktige vill lösa problemen vet ingen.

- Brottsligheten ligger i Malmö på en oacceptabel hög nivå där skottlossningar, rån och andra våldsbrott dessvärre hör till vardagen. En stor del av den brottsligheten kan härledas till personer med utländsk bakgrund vilket är ett rungande underbetyg av en integrationspolitik som riksdagspartierna lovade skulle bli så bra. Så blev det definitivt inte!

- Den havererade integrationspolitiken har även fått som effekt i Malmö att en i ordets rätta bemärkelse katastrofal bostadsbrist där det dagligen utspelas mänskliga tragedier. Ungdomar måste bo kvar länge hos föräldrar och generellt är trångboddheten omfattande. Ännu har vi kanske inte bostadsghetton i Malmö men man är på god väg och inget pekar på en förändring till det bättre.

- Det är dags att något görs så att Malmö får chansen att bli en trygg stad där inte osäkerheten som idag hos många malmöbor faktiskt dominerar. Det krävs således att riksdagspartierna erkänner sina misstag och kompetensbrister och skapar möjligheter för Malmö och inte som nu gäller att riksdagsbeslut och i stort enbart sådana skapat lägen och situationer som inte borde tillåtas i en modern stad!

Sten Andersson
Kommunalråd