Sven-Olof Sällström toppkandidat för sverigedemokraterna

Sverigedemokraternas partistyrelse beslutade idag att fastställa toppkandidaterna till valet till Europaparlamentet som hålls i juni nästa år. Beslutet presenterades under eftermiddagen på en presskonferens i Stockholm. Sven-Olof Sällström från Östersund valdes till förstakandidat.

De tio första kandidaterna som partistyrelsen fastställde efter förslag från valberedningen blev:

1. Sven-Olof Sällström, Jämtland
2. Katarina Bengtsdotter, Stockholm
3. Per-Arne Wahlberg, Småland
4. Margareta Sandstedt, Gävleborg
5. Mikael Jansson, Göteborg
6. Carina Herrstedt, Skåne
7. Kent Ekeroth, Skåne
8. Olle Larsson, Härjedalen
9. Anita Mattsson, Dalarna
10. Sten Andersson, Skåne

Tjugo andra kandidater kommer att presenteras efter partistyrelsens sammanträde i februari.

Sven-Olof Sällström, 40 år, är enstamstående pappa boende i Östersund. Han har under det senaste året varit Europapolitisk talesman för partiet. Sven-Olof Sällström kommenterar sin kandidatur:

- Jag är hedrad och stolt över förtroendet. Mitt huvudfokus i valet kommer att bli att föra ut sverigedemokraternas budskap om ett Europa som bygger på de nationella staternas självbestämmande. Särskilt viktigt nu efter Lissabonfördraget är också försvaret för den svenska modellen på arbetsmarknaden.

Partiledare Jimmie Åkesson kommenterar valet av toppkandidat:

- Sven-Olof Sällström har ett brinnande intresse för EU-frågor och besitter en stor kompetens på området. Hans profil stämmer väl överens med partiets strategi i EU-valet. Vi ska vara det tydligaste och mest EU-kritiska partiet. Efter junilistans misslyckande och miljöpartiets svängning så finns det ett stort antal väljare som söker efter ny hemvist.

Bitr. pressekreterare

E-post: martin.kinnunen@sverigedemokraterna.se