Sverigedemokraterna kräver svar om bristande polisinsatser och Reepalus samröre med extremister

I var sin enkel fråga kräver kommunalrådet, Sten Andersson (Sd), och fullmäktigeledamoten, Lars-Johan Hallgren (Sd), svar angående Illmar Reeplaus samröre med extremister och den bristfälliga polisinsatsen under European social forum.

Frågorna kan läsas i sin helhet nedan:

Enkel fråga till kommunstyrelsens ordförande, Illmar Reepalu, angående lämpligheten i att demonstrera tillsammans med militanta extremistgrupper.

Lördagen den 20 september, dagen efter kravallerna vid Triangeln, arrangerade European social forum en demonstration i Malmö. I demonstrationen deltog Malmös socialdemokrater och kommunstyrelsens ordförande, Illmar Reepalu. Med i tåget gick även företrädare för den militanta extremistgruppen Antifascistisk Aktion, AFA, iklädda svarta rånarluvor och bärandes på banderoller med slogans som: "Vi är fler än du tror och vi har vapen" och "Odla ditt politikerförakt" tillsammans med en bild på ett knogjärn.

AFA är en av landets mest aktiva och mest militanta extremistgrupperingar och klassas av den svenska säkerhetspolisen som ett hot mot rikets inre säkerhet. I organisationens aktivistmanual kan man bland annat läsa följande tips:

"Om ni ska göra större och mer omfattande saker kanske ni måste kasta eller bränna era kläder efteråt (exempelvis om det är blod på kläderna)."

Nedan följer ett axplock av AFA:s verksamhet de senaste åren:

2001: AFA är drivande i planeringen och samordningen av våldsamheterna i samband med EU-toppmötet i Göteborg.

2005: AFA attackerar en sverigedemokratisk middagstillställning utanför Växjö med tårgas, järnrör, yxor och knivar. 18 middagsgäster skadas, däribland Sd Malmös politiske sekreterare, Mattias Karlsson, och nuvarande kommunfullmäktigeledamoten, Emma Westergren, som medvetslös fick föras till sjukhus med svåra andningsproblem efter att ha sprejats med tårgas.

2006: Två AFA-aktivister döms för försök till grov mordbrand efter att ha placerat ut en tidsinställd brandbomb på en Mcdonaldsrestaurang i Nyköping.

2007: AFA attackerar Svenskt näringslivs lokaler i Stockholm med brandbomber. Man hotar också en domare i Migrationsdomstolen och hugger en yxa i mannens dörr.

Med anledning av ovanstående vill jag ställa följande enkla fråga till kommunstyrelsens ordförande Illmar Reepalu:

- Anser du det vara lämpligt att du, som kommunens högsta företrädare, demonstrerar tillsammans med militanta extremistgrupper?

/Sten Andersson (Sd)

Enkel fråga till kommunstyrelsens ordförande, Illmar Reepalu, angående kritik mot polisledningen mot bakgrund av bristande insatser i samband med kravallerna vid Triangeln.

Fredagen den 19 september arrangerade den vänsterextrema organisationen "Reclaim the streets", en icke tillståndsgiven manifestation i området vid Triangeln i Malmö. Trots att manifestationen urartade i kravaller, stenkastning och misshandel, fick det stora antalet poliser som fanns på plats, order om att inte ingripa och att till och med ta av sig sina hjälmar.

Beslutet att inte ingripa mot de vandaliserande vänsterhuliganerna väckte stor ilska och frustration hos de tjänstgörande polismännen och kvinnorna som i efterhand har anmält ledningen till huvudskyddsombudet för "Flathet, inkompetens och dålig planering".

Även ur ett kommunalt perspektiv torde det vara högst uppseendeväckande att polisledningen, av rädsla för repressalier, medvetet avstår från att reagera när malmöbor misshandlas och privatpersoner och näringsidkare i kommunen får sin egendom förstörd.

Med anledning av ovanstående vill jag ställa följande enkla fråga till kommunstyrelsen ordförande, Illmar Reepalu:

- Har kommunledningen för avsikt att framföra kritik till polisledningen med anledning av beslutet att inte ingripa mot de vänsterhuliganer som misshandlade personer och vandaliserade egendom i samband med Reclaim the streets -manifestationen 2008-09-19?

/Lars-Johan Hallgren (Sd)

-------------------------------------------------------------------------------------------

Mattias Karlsson

Politisk sekreterare (Sd)