SDU nekades delta i sorgemanifestation för de döda i Norge

Sverigedemokratisk Ungdom (SDU) var på plats på Sergels Torg i Stockholm på den minnesstund som arrangerades för offren i terrordåden i Norge. De andra ungdomsförbunden bjöds upp på scenen för att uttrycka sin sorg och tända ett ljus – men SDU nekades att delta.

Gustav Kasselstrand, ordförande för SDU, kommenterar:

– Jag och mina förbundskamrater hade till dagens manifestation med oss ett ljus som vi ville tända för de drabbade i Norge och för det norska folket. En attack på ett ungdomsförbund är en attack på alla ungdomsförbund och vi ville visa att vi delar sorgen med SSU, AUF och de andra förbunden.

– I samband med att representanter för de andra förbunden bjöds upp på scenen för att dela sin sorg med SSU och tända ett ljus, tog jag för givet att SDU också var välkomna. Jag fick dock blankt nej av SSU som sade att vi inte fick delta. Vi beklagar deras beslut att, trots pratet om demokrati och gemenskap över partigränserna, neka SDU att delta i sorgemanifestationen.

SDU respekterade beslutet, trots att man ansåg det vara helt felaktigt. Efter manifestationens slut tände vi ett ljus för de drabbade, på den plats där allmänheten fick tända ljus eller lägga blommor.

För mer information:

Gustav Kasselstrand