Magasinet Memento #4 2021

God etik förändras - Etiska rådet fyller 25 år
Under de 25 år som Begravningsbranschens etiska råd funnits har vissa frågeställningar återkommit, till exempel frågor runt husdjur och transporter. Bengt Gustavsson är begravningsentreprenör och har varit rådets sekreterare under alla de 25 åren. Han har sett hur vad som är god etik kan förändras.
– I slutet på 1990-talet satte man en ära i att bara åka med en avliden i begravningsbilen i taget. Idag är det inte så vettigt att åka tio mil med en kista i bilen när hela samhället sätter en ära i att vara rädd om miljön, säger han.

Begravningsseder förändras snabbt
Pandemin har skyndat på förändringar som redan var på gång när det gäller riter och seder runt dödsfall och begravning. Den största förändringen är en dramatisk ökning av antalet kremationer som sker innan en eventuell begravningsceremoni hålls. 2020 kremerades 13 procent innan ceremonin som då sker med urna, istället för med kista. 2016 var motsvarande siffra 4 procent
– Om trenden fortsätter kommer var fjärde ceremoni att ske med urna istället för med kista inom fem år, säger Jan-Olof Aggedal, docent i praktisk teologi och kontraktsprost i Lunds stift.

Patricia Tudor- Sandahl väjer inte för det svåra
Livet är inte rättvist, och när det drabbar oss med förluster då måste vi ta oss igenom sorgen. Det finns ingen annan väg, säger psykoterapeuten och författaren Patricia Tudor-Sandahl, 81 år. Själv vill hon dö en bra död. Hon vill kunna säga adjö och ha kunskap om hur döendet går till.
– Men jag har en existentiell rädsla, en djup rädsla inför att gå ensam över tröskeln, säger hon.
Trots att hon pratar mycket med sin man om döden vet hon inte om hon vill kremeras eller jordbegravas.
– Det känns konstigt att kremeras men jag får skräckbilder från begravningar med jord. Det måste jag fundera på, säger hon i ett samtal med Memento.

Läs mer på: https://www.begravningar.se/memento

För att få tidningen och för frågor kontakta redaktör anna.fredriksson@memento.se, 070-79 29 627

• corona
  • magasinet memento