Bidöden i Sverige och Europa måste motverkas

-       Jag tror inte vi kan överskatta binas betydelse för oss människor. Den pollinerings som utförs av bin betyder enormt mycket för oss. Ca 76 % av livsmedelsproduktionen i Europa är exempelvis beroende av pollinering från bin, säger Jonny Ulvtorp, SBR:s förbundsordförande.

-       Både att det finns bin och att vi får fler bin har därför stor betydelse för vårt välbefinnande. Vi måste nu motverka den bidöd som sker på många håll i Sverige och Europa, menar Jonny Ulvtorp.

Inte första gången bin intar Almedalen men första gången Sveriges Biodlares Riksförbund finns med under Almedalsveckan.

Sveriges Biodlares Riksförbund, SBR, bjuder under torsdagen in till två seminarier. De båda forskarna Alejandra Vásques och Tobias Olofsson redovisar sina forskningsresultat från undersökningar om för människan nyttiga bakterier i honung och bin. Jonny Ulvtorp, SBR:s förbundsordförande, leder seminarium om Biodling och honungsproduktion i ett svenskt och europeiskt perspektiv.

-       Det är bra att SBR är med under Almedalsveckan. Vi har fått fler biodlare och en ökad biodling här de senaste åren, så Gotland är en bra plats för den som vill visa på bin och biodlingens betydelse för naturen och mångfalden, säger Anders Lignell ledamot av SBR:s förbundsstyrelse och själv biodlare från Gotland och fortsätter

-       Jag har tidigare tagit del av Alejandra och Tobias upptäckter av värdefulla ämnen i binas magar som sedan förs över till honungen. Det är spännande upptäckter som borde intressera många. Inte minst eftersom resultaten tyder på hälsosamma effekter på oss människor, menar Anders Lignell.

Seminarium 1

Nyttiga bakterier i honung och bin, tillämpning av nyttiga bakterier

Den 7 juli klockan 10:00 - 12:00

Hamnplan (hyrd gatumark)

Plats: LRF:s röda lada

Alejandra Vásquez och Tobias Olofsson är tekniska doktorer i livsmedelsteknologi och är anställda som forskare vid Lunds universitet på sektionen för Medicinsk Mikrobiologi kommer att redovisa sina forskningsresultat från undersökningar av för oss nyttiga bakterier i honung och bin samt tillämpning.

Kan honung bidra till att förbättra vår folkhälsa? Alejandra och Tobias redovisar sina forskningsresultat från de för oss människor hälsosamma och värdefulla ämnen som de funnit i binas mage och som överförs till honungen.

Seminarium 2

Biodling och honungsproduktion i svenskt och europeiskt perspektiv samt pollinering för lantbruket.

Den 7 juli klockan 15:00 - 17:00

Hamnplan (hyrd gatumark)

Plats: LRF:s röda lada

Bidöden i globalt perspektiv har idag fått stor uppmärksamhet för konsekvenserna av pollinering för den biologiska mångfalden, bär- och fruktproduktionen samt lantbruket. Var står den svenska biodlingen och honungsproduktionen idag och den europeiska biodlingen? Hur ser biodlingen ut i framtiden?

Kontaktpersoner

Anders Lignell, Sveriges Biodlares Riksförbund, 070-620 23 57, anders.lignell.sbr@biodlarna.org

Jonny Ulvtorp, förbundsordförande Sveriges Biodlares Riksförbund, 073-523 31 30, jonny.ulvtorp.sbr@biodlarna.org

VÄLKOMMEN