Blommor och slungning bestämmer honungens smak

Blommor och slungning bestämmer honungens smak

Bara någon kilometers avstånd mellan biodlarna kan ge helt olika smak på honungen. Faktum är att smaken kan skilja sig hos två nära grannar, beroende på när honungen slungas. Det är inte bara smaken som varierar, utan även konsistensen skiljer sig åt, från naturligt flytande till stenhård och från grovkornig till alldeles slät. Färgen växlar från nästan vit till närmast brun, med en skala av gula nyanser där emellan.

Den honung som dominerar i butikerna kommer oftast från större tappcentraler där honung från många biodlare blandas. Det ger en jämn, säker och kontrollerad kvalitet, men samtidigt förlorar man de unika smakerna från varje bigård. Köper du istället honungen direkt av biodlaren, på en marknad eller vid gårdsförsäljning, har du större möjligheter att prova dig fram till din favorit bland smaker och konsistenser.

Ljus vår, mörk höst

På våren hämtar bina nektar från till exempel sälg, blåbär, maskrosor och fruktträd. Längre fram kommer skogshallon, blåklint, rallarros och klöver. Vår- och försommarhonung är oftast ljus till gulaktig och ger, milda men ändå smakrika honungssorter. På slätterna bidrar rapsen till en karaktärsfull honung, I juli blommar linden och den gulgrönskimrande lindhonungen är något alldeles speciellt till aromen. Sensommarens ljung är binas sista stora drag för säsongen. Ljunghonungen är dunkelröd, segflytande – en smaksensation enligt många.

Sorthonung är exklusivt och uppstår när biodlaren väljer att slunga direkt efter en viss blomning. Får du chansen att smaka sorthonung som kastanj, lind, hallon eller ljung så tveka inte. Smakupplevelsen är sensationell. Fråga gärna din biodlare efter sorthonung. Han eller hon har kanske ett litet lager för speciella kunder. Annars kan du börja med att testa vår- sommar- och hösthonung för att känna skillnaden. Pröva gärna också honung från olika biodlare i din närhet för att hitta din favorithonung.

Vill du läsa mer om våra biväxter finns det en förteckning på www.biodlarna.se

Kontakt också förbundssekreterare: Michael Cornell, tele: 0735 - 233 121