Med äkta honung bredvid förpackningar med fuskhonung är omöjligt för konsumenten att veta vilken förpackning som innehåller 100 procent honung, säger Monica Selling, ordförande för Sveriges Biodlares Riksförbund.

Fusket hotar både biodlare och konsumenter

Förfalskad honung sprider sig i EU. Ett reellt hot för alla Europas biodlare och ett hån mot våra konsumenter.

-När vi tittar på hyllorna i våra matbutiker står burkar med äkta honung bredvid förpackningar med fuskhonung, det är omöjligt för konsumenten att veta vilken förpackning som innehåller 100 procent honung, säger Monica Selling, ordförande för Sveriges Biodlares Riksförbund.

Vad menas med fuskhonung?

-Honung ska vara 100 procent honung och inget annat. Fuskhonungen som dessvärre finns på en del hyllor i butikerna kan vara en blandning av honung och rissirap eller en förpackning av enbart sirap, förklarar Monica Selling, ordförande för Sveriges Biodlares Riksförbund.

Efterfrågan på honung har ökat men produktionen har inte ökat i motsvarande takt.

-En efterfrågan som vi biodlare i Sverige och Europa dessvärre inte kan tillmötesgå, säger Monica Selling.

Bristen som då uppstår mellan produktion och konsumtion fylls av import från olika länder både till Sverige och EU. Sverige importerar ca 3 000–3 500 ton honung. EU importerar 130 000 ton. Kina och Ukraina är de största exportörerna till EU.

-USA har sedan länge lyckats hejda importen, men flera länder i EU importerar fortfarande fuskhonung som utges vara äkta, berättar Monica Selling.

Kina har byggt en högteknologisk ”honungsfabrik” i Ukraina, ”honungen” skickas till Belgien för att tappas om, sen skickas den till Danmark som skickar den till Sverige. Den säljs sedan för halva priset mot äkta honung i Stockholm. Leverantören garanterar att det är äkta honung. Men det står Ukraina på burken.

Prisutvecklingen med billig förfalskad honung gör att priset på EU-marknaden dumpas och yrkesbiodlare får inte täckning för sitt produktionsarbete. Konsekvensen blir att biodlaren slutar eller går i konkurs.

Här några av de förslag på förbättringar vi föreslår:

• All import från ett tredje land måste vara i linje med EU:s definition av honung.
  • En gemensam EU- standard för märkning av all honung.
  • En standard för samtliga produkter från kupan såsom vax, propolis, pollen och drottninggelé.
  • Ett spårbarhetssystem med analyser på framförallt importer överstigande 20 ton.

Ytterligare åtgärder som föreslås är att skapa ett gemensamt europeiskt referenslaboratorium med väl utvecklade metoder för att hitta förfalskad honung. Kinas produktionsmetoder behöver granskas ingående.

-EU kommissionen behöver skyndsamt ta fram ett stödprogram för den interna marknaden, prioritera europeiska standarder och lokal honung, säger Monica Selling, ordförande för Biodlarna.

För mer information:  www.biodlarna.se

Vid frågor kontakta: För Sveriges Biodlares Riksförbund
Monica Selling, ordförande för Sveriges Biodlares Riksförbund
mobilnr: 073-845 85 15, monica.selling@biodlarna.se

Sveriges Biodlares Riksförbund, intresseorganisationen för 16 000 svenska biodlare, arbetar för att öka biodlingen i Sverige.
Vi har 270 föreningar i 25 distrikt i hela landet och vårt kontor finns i Skänninge.

Kategorier

Sveriges Biodlares Riksförbund, intresseorganisationen för 16 000 svenska biodlare, arbetar för att öka biodlingen i Sverige.

Vi har 294 föreningar i 25 distrikt i hela landet och vårt kontor finns i Skänninge.