Presschef Christer Janson från Folkhälsomyndigheten tog emot årets hederspris.

14-pressträffen vinner Stora Kommunikationspriset 2020

Pressträffen som varje dag hålls klockan 14:00, tilldelas årets hederspris för sin kommunikation. Stora Kommunikationspriset avgjordes under tisdagen på Berns i Stockholm. På grund av den rådande situationen blev den traditionella galamiddagen omställd till en digital livesändning.

Priset har delats ut sedan 1990 och i år var första gången den livesändes, vilket gjorde att fler kunde ta del av den. I år valde juryn också att dela ut ett hederspris. Swedbanks presschef, tidigare nyhetsankaret Unni Jerndal var kvällens konferencier.

­– Dessa kommunikationsexperter anser att vi har haft en bra kriskommunikation vilket känns väldigt fint. Det finns nog de som tyckt till om hur vi kommunicerat men det har vi inte riktigt haft tid att värdera det. Detta gäller en så pass allvarlig fråga, folk dör. Då finns inte utrymme för prestige. Det märks hos oss, det handlar om hårt jobb och att få ut kunskap, sa Christer Janson, presschef på Folkhälsomyndigheten som var på plats för att ta emot priset.

Motivering: Den punktliga, dagliga pressträffen med Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen vid rodret har sedan coronautbrottets början visat att vi alla har en roll och ett ansvar att hindra smitta. Med fakta och analys i botten, uppdaterad lägesbild, samordnande budskap, öppenhet, tydlighet och ödmjukhet har de drivit kommunikation på ett sätt som kommer gå till historien.

Alla vinnarna:

Bästa kommunikativa ledarskap