Grand Antiques 21-23 november 2014

Grand Antiques är Skandinaviens mest högklassiga antikmässa och arrangeras vartannat år av Sveriges Konst- och Antikhandlareförening. Under tre dagar ställer ett tjugotal konst-, design- och antikhandlare ut det bästa inom konst, antikviteter, design, silver och smycken på Nordiska museet.

- Det här är årets absoluta höjdpunkt och ett omistligt tillfälle att få ta del av unika konstföremål i en vacker inramning, säger Erik Edelstam, antikhandlare och ordförande i Sveriges Konst- och Antikhandlareförening.

I det rika utbudet märks en målning av det svenska måleriets anfader David Klöcker Ehrenstrahl,  ett ryttarporträtt av Karl XI till häst klädd som romersk fältherre på en stegrande häst med Stockholms stad i bakgrunden. Porträttet målades inför Karl XI:s förestående Eriksgata med syfte att hängas upp på strategiska platser utmed resan för att stärka bilden av den nykrönte monarken. Karl XI är klädd i kröningsdräkt och huvudstaden i fonden symboliserar makten över hela riket.

Årets utställare på Grand Antiques:

Antiqvm
Streco Orientmattor
Thunér Antikhandel
Zimmerdahl 20th Century Design

Guidade visningar varje dag. Öppettider fredag, lördag och söndag kl 10-18.