Matförpackningar svårlästa för de flesta

Konsumenter har svårt att läsa förpackningar i livsmedelsbutiker. Det visar den undersökning som Sveriges Konsumenter och Konsumentföreningen Stockholm genomfört när tre förpackningar visades för 100 konsumenter i en mataffär.

Konsumentföreningen Stockholm och organisationen Sveriges Konsumenter har följt upp rapporten ”Större text, tack!” från maj 2011. Då presenterades ett tjugotal exempel på livsmedelsförpackningar med svår läsbarhet. För att få kundernas syn på om text på förpackningar tillfrågades 100 kunder i en livsmedelsbutik i Stockholm. De tre förpackningarna var: Barillas Fusillo, Anthon Bergs marsipan och Sempers barnmatsburk.

Resultatet visar att:

• Sju av tio har svårt att läsa Barillas pastaförpackning. Storleken på bokstäverna är för liten och det är för mycket text på olika språk.
  • Åtta av tio har svårigheter att läsa på Anthon Bergs marsipan. Förpackningen har ett glänsande förpackningsmaterial i silver och texten är liten väldigt.
  • Knappt en av fem kan se vad som står på Sempers barnmatsburk och en del ansåg att bokstäverna var för tjocka samt ifrågasatte val av typsnitt.

– Oläsbara texter på förpackningar är ett lagbrott och att kunna läsa vad det står på förpackningar vad gäller innehåll, näring och tillagning är en nödvändig och självklar rättighet. Producenter och detaljhandel i livsmedelsbranschen måste ta sitt ansvar, säger Louise Ekström, kommunikationsansvarig vid Sveriges Konsumenter.

Louise Ungerth, chef för Konsument&Miljö, Konsumentföreningen Stockholm, instämmer i kritiken:

– Förutom att det är irriterande att inte kunna läsa på livsmedelsförpackningar är det en stor hälsorisk för allergiker som måste veta vad de stoppar i sig. Vi arbetar vidare med frågan och ger oss inte förrän samtliga texter går att läsa.

Under sommaren arrangerades en tävling där konsumenter skickade in bilder på förpackningar med svårläst text.  Vissa av Spendrups petflaskor, Yoggis yoghurtburk, Biofoods ekologiska buljongtärningar, Haribos marshmallows och Danones Actimel bedömdes som ”värstingar”.

Här kan du ta del av de krav som Sveriges Konsumenter och Konsumentföreningen Stockholm ställer på producenter och detaljhandel i livsmedelsbranschen.

• förpackningar
  • svårläst