Svenska rektorn Mostafa Geha frihetsberövad i Libanon

Vi är bestörta över informationen om att den svenska rektorn tillika förtroendevalda i Sveriges Skolledares förbundsstyrelse Mostafa Geha enligt uppgifter från närstående har frihetsberövats i Libanon under torsdagen.

Mostafa Geha flydde från Libanon 2012 efter att ha återpublicerat sin fars regimkritiska böcker, något som hans far mördades för 1992. När Mostafa anlände till Libanon i början av sommaren fråntogs han sitt svenska pass och sina pengar och har sedan dess suttit i husarrest. Under torsdagen har förbundet fått uppgifter från hans närstående om att han gripits och fängslats.

Det är en allvarlig situation som förbundet tar på största allvar. Våra tankar går Mostafa och hans nära i denna svåra tid.

Förbundet är för närvarande i kontakt med UD för att följa upp situationen och för att säkerställa att alla lämpliga åtgärder vidtas för att säkerställa rektorns säkerhet och välbefinnande. Vi kommer bidra på det sätt vi kan för att tillsammans med de svenska myndigheterna och andra relevanta aktörer försäkra oss om att Mostafas situation löses på bästa möjliga sätt och att han återfår sin frihet snarast möjligt.

Sveriges Skolledare kommer att fortsätta att följa utvecklingen i denna fråga och tillhandahålla ytterligare information när den blir tillgänglig. Vår högsta prioritet är att säkerställa Mostafas säkerhet och välbefinnande under denna svåra tid.

Här kan man läsa mer om detta: Svensk rektor fängslad i Libanon | Nyheter (skolledaren.se)