Sveriges Skolledares förbundsordförande Matz Nilsson och Ann-Charlotte Gavelin Rydman

Öppet brev till skolministern: Rensa i skolans styrdokument

Vill man minska på lärares och skolledares dokumentationsbörda bör man rensa i styrdokumenten, inte utreda vilka andra yrkesgrupper som ska ha uppgifterna i stället för lärarna. Det skriver fackförbundet Sveriges Skolledare i ett öppet brev till skolminister Lotta Edholm.

I ett öppet brev till skolminister Lotta Edholm samt i en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver Sveriges Skolledare idag att den nytillsatta utredningen om lärares och förskollärares administrativa börda måste få ett nytt uppdrag.

I en ny undersökning från Sveriges Skolledare där 4 500 skolledare svarat på frågor om deras arbetsmiljö uppger hälften av skolledarna att de önskar sig bättre tillgång till stödfunktioner för att kunna få administrativ avlastning. Ungefär lika många önskar sig ett mindre ansvarsområde. Hälften svarar att de har för många medarbetare för att kunna ge dem de stöd de behöver för att utvecklas i sina yrkesroller.

- Det är ett faktum att skolledare hör till de yrkesgrupper som lägger absolut mest tid på administration. Skolledare arbetar ofta uppåt 50 timmar i veckan, och de sammanlagda kraven på uppföljning, utvärdering och annan extern kontroll bidrar starkt till all övertid. Det är en ohållbar situation, säger Sveriges Skolledares ena förbundsordförande Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

I brevet och debattartikeln framgår förbundets invändningar mot nuvarande utredningsuppdrag samt förbundets förslag på hur ett nytt uppdrag kan formuleras.

- Det finns ett solklart sätt för regeringen att minska på skolans administrativa börda - rensa i styrdokumenten och släpp på vissa kontrollkrav så att vi inte behöver redovisa och motivera varenda insats som görs. En positiv konsekvens skulle dessutom bli att fler skulle välja att bli och stanna kvar som skolledare och lärare, säger Sveriges Skolledares ena förbundsordförande Matz Nilsson.

Läs det öppna brevet samt den undersökning som siffrorna baseras på i de bifogade dokumenten.

Debattartikeln finns att läsa här: Sveriges Skolledare: Rensa i skolans styrdokument | SvD Debatt