120 miljoner av annonsörernas pengar riskerar att försvinna till mediebyråerna

Från och med den 1 januari 2009 kommer de största kommersiella tv-kanalerna att dela upp redovisningen av annonsör-/mediebyråersättningen. Detta innebär att mediebyråerna har möjlighet att ta delar av den ersättning som idag betalas till annonsörerna.

Idag redovisas annonsör-/mediebyråersättningen som ett totalbelopp, men efter årsskiftet kommer ersättningen istället att bestå av fyra olika delar (hanteringsersättning, informationsersättning, kreditersättning och kassarabatt) i den faktura som tv-kanalen skickar till mediebyrån.

Hanteringsersättningen föreslås av tv-kanalerna vara avsedd för annonsören samtidigt som mediebyrån får möjlighet att göra anspråk på de övriga delarna i denna ersättning. Hanteringsersättningen utgör i detta förslaghälften av den totala annonsör-/mediebyråersättningen. Enligt den praxis som rått sedan 1999 mellan annonsörer, medier och mediebyråer ska hela annonsör-/mediebyråersättningen tillfalla annonsören och mediebyrån ska ersätts av annonsören och inte av media.

Annonsör-/mediebyråersättningen relaterad till tv kommer i år att omsätta cirka 240 miljoner kronor. Enligt tv-kanalernas nya redovisning innebär detta att mediebyråerna får möjlighet till hälften av detta belopp, det vill säga 120miljoner. Pengar som idag betalas av tv-kanalerna till annonsörerna.

Den förändrade ersättningsmodellen strider mot överenskommelsen i 1998 års så kallade Samsynsdokument * som undertecknades av annonsörer, mediebyråer och medier. Enligt detta ska alla ersättningar relaterade till medieförmedling i sin helhet tillfalla annonsören. Likaså framgår det att mediebyråns arbete endast ska ersättas av annonsören och inte av medierna.

- Mediebyråernas objektivitet gentemot sina kunder kommer i och med detta att sättas på prov. Detta då mediebyråerna nu får ersättning av tv-kanalerna i de fall man rekommenderar sina kunder att köpa reklam i just tv, säger Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson.

*1998 års Samsynsdokument bifogas som PDF.

Läs mer om annonsör-/medieersättningen här: http://www.annons.se/?get=content&action=view&id=127-32

För mer information:

Margareta Kylberg, medierådgivare Sveriges Annonsörer.

E-post margareta.kylberg@annons.se, telefon 08-545252 37 eller 0705-24 57 55.

Anders Ericson vd på Sveriges Annonsörer.

E-post anders.ericson@annons.se, telefon 08-545252 32 eller 0708-18 75 99.

Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen som arbetar för effektivare marknadskommunikation. Detta genom att skapa större effekt på medlemmarnas investeringar i reklam och övrig kommunikation, öka kunskapen och representera deras intressen. Vi ägs av våra medlemmar, landets största annonsörer, vilka står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet.