Sveriges grundvattentillgångar – kartläggning och kunskapsbas

Grundvatten är en förnyelsebar men sårbar resurs, som har stor betydelse för samhället. Den måste skyddas mot föroreningar och överutnyttjande - på kort och på lång sikt. SGU har därför fått i uppdrag av regeringen att utifrån befintlig information kartlägga Sveriges grundvattentillgångar och analysera möjligheterna att utveckla en kunskapsbas över dessa.

I Sverige har vi god tillgång på grundvatten av god kvalitet. Det gäller dock att skydda denna resurs mot förorening och överutnyttjande - både på kort och lång sikt. Därför har nu SGU fått i uppdrag av regeringen att utifrån befintlig information kartlägga Sveriges grundvattentillgångar och analysera möjligheterna att utveckla en kunskapsbas över dessa.

I uppdraget ingår också att SGU ska göra en bedömning av vilken betydelse Sveriges grundvattentillgångar har för näringsliv och tillväxt samt bedöma framtida hot och möjligheter i den grundvattenbaserade vatten- och energiförsörjningen. SGU ska dessutom föreslå åtgärder för att säkra tillgången på grundvatten av tillräcklig mängd och kvalitet för en hållbar vatten- och energiförsörjning.

SGU ska redovisa uppdraget för Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 19januari 2009.

Grundvatten för dricksvattenförsörjning och näringsliv

Grundvattnet är viktigt för oss på flera sätt, framför allt för dricksvattenförsörjning. Den allmänna vattenförsörjningen i Sverige är till 50procent baserad på grundvatten eller konstgjort grundvatten. Dessutom har drygt en miljon människor sin permanenta vattenförsörjning baserad på dricksvatten från egen brunn. Därutöver används grundvatten till exempel för bevattning inom jordbruket, som råvara inom livsmedelsproduktionen och i industriprocesser samt för lagring av kyla eller värme.

Grundvatten bidrar till tillväxt, livskvalitet och en hållbar landsbygdsutveckling i hela landet. Företagande och innovativa tekniklösningar kring utvinning, rening och distribution liksom utvinning och lagring av energi har växt fram i Sverige under de senaste 100 åren. Även den svenska värmepumpbranschen har under senare år varit framgångsrik. Med andra ord, grundvattnet har även betydelse för det svenska näringslivet.

• Naturresurser