Samtal om sjukförsäkringssystemet vid seminarium i riksdagen

På inbjudan av riksdagsledamoten Hans Wallmark, tillika ledamot i såväl kyrkostyrelsen i Svenska kyrkan som i Sveriges Kristna Råds styrelse, hölls på tisdagseftermiddagen ett samtal om sjukförsäkringssystemet. I samtalet medverkade socialförsäkringsminister Ulf Kristersson och SKR:s ordförande, ärkebiskop Anders Wejryd, och tf generalsekreterare Lennart Molin.

Samtalet utgick från det öppna brev till regeringen som SKR:s styrelse antog vid möte den 10 mars, och från det svarsbrev socialförsäkringsministern skickat till SKR.

Ärkebiskopen lyfte fram den människosyn som föranlett SKR-styrelsen att skriva brevet och betonade också att SKR, med sina 28 medlemskyrkor, bara gör den här typen av aktioner när man uppnått konsensus, det vill säga samstämmighet. Detta brev, poängterade Anders Wejryd, är alltså inte något hastigt påkommet eller dåligt genomtänkt, utan väl förankrat. Det bygger på vad diakoner och andra engagerade i de lokala kristna församlingarna mött och möter i sin vardag.

Socialförsäkringsministern upprepade vad han sagt vid tidigare möten med SKR:s representanter; att en analys av och förslag till förändringar i systemet kommer under våren. Han sa också att flera av de brister som SKR-styrelsen påtalat i det öppna brevet hör till de områden som ska förändras.