Ett stort steg framåt – fast läkare föreslås i Stockholm

– Region Stockholm tar nu – äntligen – ett stort steg framåt med beslutet om att alla ska få rätt att ha en egen fast läkare, säger Heidi Stensmyren, ordförande Sveriges läkarförbund,

Läkarförbundet har länge drivit frågan om att befolkningen ska få lista sig på en egen vald läkare. Det bidrar till bättre tillgänglighet och framförallt en god kontinuitet mellan läkare och patient. I sin tur bidrar det till effektivitet – när patienten och läkaren känner varandra behöver patienten inte upprepa sin sjukdomshistoria om och om igen. Det bidrar också till en bättre arbetsmiljö för alla i primärvården.

Tidigare har bland andra Västra Götalandsregionen och Sörmland gått före med ett likadant beslut om rätt till fast läkare för alla och ekonomiska incitament för att uppmuntra detta. Nu följer Region Stockholm efter.

– Det är mycket viktigt att finansiering följer med och att läkare har en rimlig patientlista så att det inte går ut över läkares arbetsmiljö. Ett bekymmer i primärvården är underfinansieringen och underbemanningen, och dessa grundläggande problem måste åtgärdas. Vi behöver ekonomiska incitament som uppmuntrar listning på läkare, säger Heidi Stensmyren.

– För att säkra kontinuitet i vården är det viktigt att regeringen föreslår och riksdagen beslutar om en lag som garanterar att invånarna får lista sig på en egen vald fast läkare. Alla i befolkningen måste med för att vi ska nå svaga grupper. Det är avgörande för en jämlik vård.

Se Läkarförbundets filmer "Hur mår vården?" om det avgörande i att få ha en fast läkare

En nationell primärvårdsreform; läs vår broschyr om en god, nära och trygg vård