26 mars jobbar vi makalöst hemma!

Sveriges Makalösa Föräldrars personal arbetar för tredje året i rad hemma onsdagen 26 mars. Många föräldrar önskar att de hade möjligheten att arbeta hemma en eller flera dagar i veckan. Tyvärr är det inte alla yrken som har den flexibiliteten och kan ge den möjligheten, ett exempel är vårdyrket. Tjänstesektorn däremot har med den nya tekniken, alla möjligheter. För Microsoft, som är initiativtagare till Jobba-Hemma-Dagen 26 mars, är det en jämställdhetsfråga. Att kunna arbeta hemma ger chansen till båda föräldrarna att få vara närvarande föräldrar och ha chansen att göra karriär. Sveriges Makalösa Föräldrar välkomnar initiativet och ett nytänkande kring arbete och arbetsplatsen, för dagen gynnar självklart även ensamföräldern. Nära hundratalet företag ställer sig bakom initiativet och fördelarna är många och ger både sociala och miljömässiga vinster, speciellt med tanke på pendlande och storstadstrafik, frågor som också är viktiga för Makalösa Föräldrar. Kontoret är givetvis inte stängt, utan personalen arbetar som vanligt men är inte bundna till den fysiska arbetsplatsen. Många egenföretagare ger just den anledningen, att kunna arbeta där man är, som en av de största vinsterna med att starta eget. Sveriges Makalösa Föräldrar utmanar fler organisationer och företag att skapa nya och mer flexibla förutsättningar för arbetslivet, speciellt med tanke på de 250.000 ensamföräldrar som enligt SCB finns i Sverige.