Nyhetsbrev vecka 2 – fattigdomsrapport och nattis

Ensam är fattig Tidningen Citys artikelserie baserad på Rädda barnens rapport ”Ensam är fattig” väckte stor uppmärksamhet strax före jul. Rapporten visar att ensamstående föräldrar stod för majoriteten av alla ansökningar, till en fond för privatpersoner som Rädda barnen förvaltade, och att pengar söktes till ganska grundläggande saker som kläder. Sista artikeln i serien handlar om Makalösa Föräldrar, och berättar om vår verksamhet i ett familjenätverk i Stockholm. Läs City artikelserie http://expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=802001 Nattis försvinner i Svalöv Makalösa Föräldrar fortsätter att bevaka frågan om rätt till full barnomsorg. I Lindesberg pågår en prövning av ett fall där en ensamstående mamma som arbetar som säljare, önskar barnomsorg när hon är på sina säljresor, det vill säga flera dagar i taget. Lindesbergs förvaltningschef beklagar att över risken för föräldern att hamna i kläm. Barn och utbildningschefen i Svalöv, som ska lägga ner sitt nattis, tycker däremot att föräldrar som inte får barnomsorg ska söka nytt jobb. Skollagens formulering om att barnomsorg ska ordnas efter föräldrarnas arbetstid, och inte tvärtom, tycks ha gått Svalöv förbi. Sveriges Makalösa Föräldrar har skickat ett brev till kommunpolitikerna med en vädjan om att direktiven för barnomsorg ska ändras. Läs om fallet i Lindesberg: http://www.na.se/artikel.asp?intId=1095127 Läs om Svalövs beslut http://hd.se/svalov/2007/01/12/mammor-mister-barnomsorg/ Makalösa i Malmö Malmö Makalösa Föräldrar startade igång sitt nätverk i slutet av förra året och medlemmar strömmar in. Sydsvenskan gjorde en artikel om nätverkets verksamhet på jullovet. Det är en artikel som beskriver vår verksamhet på ett väldigt bra sätt. Läs artikeln: http://sydsvenskan.se/malmo/article208407.ece Våra pressmeddelande Pressmeddelande och evenemang från Sveriges Makalösa Föräldrar kommer framöver att finnas även på Newsdesk. Se mer: http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/124877 Bostadsseminarium Den 24 januari ordnar Sveriges Makalösa Föräldrar ett bostadsseminarium i Stockholm. Cecilia Enström Öst, doktorand och Sven Bergenstråhle föreläser och det blir debatt mellan Kristina Alvendal, borgarråd, Barbro Engman, ordförande i Hyresgästföreningen, Helene Sigfridsson, generalsekreterare samt Husby Unite och en bostadsrättsförening i Östberga. Moderator för debatten är Anna-Klara Bratt Läs mer på vår hemsida www.makalosa.org Nästa vecka Nästa vecka besöker vi det nystartade familjenätverket i Örebro, samt lokalföreningen i Göteborg. Prenumerar på nyhetsbrevet: http://www.makalosa.org/Innehall/Nyhetsbrev/index.html