Inkonsekvent kommunikation stärker väletablerade varumärken!

Varför är det bättre om kosmetikavarumärket L´Oreal placerar en annons i
tidningen Åka Skidor istället för Cosmopolitan? Och varför skulle energidrycken RedBull väcka större intresse om Dramaten sponsrades istället för t ex Stockholm Marathon?
På seminariet Månadens forskare, utsedd av Marknadsförbundet, kommer de smått revolutionerande svaren.

- Det är dags att ompröva synen på inkongruent och icke-enhetlig kommunikation kring våra varumärken, säger Fredrik Törn, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm. En vanlig uppfattning är att det krävs enhetlig och konsekvent kommunikation för att bygga ett varumärke. Men det gäller inte för väletablerade varumärken. Det kan alltså vara mer effektivt att istället utmana det egna varumärket och överraska med ett budskap som avviker från vad konsumenten normalt förväntar sig.

I studien har han bl a tittat på annonser, medieval, sponsring som används av en rad kända varumärken - däribland Cloetta, iPod, L´Oreal och RedBull.

Marknadsförbundet lyfter fram ny och spännande forskning på området marknadsföring under vinjetten Månadens forskare och först ut är alltså Fredrik Törn vid Handelshögskolan i Stockholm, som kommer att presentera sin doktorsavhandling "Challenging Consistency - Effects of Brand-Incongruent Communications".

- Vi kommer att uppmärksamma nya forskningsrön som studerar allt från reklameffekter och konsumentbeteenden till mediastrategier och segmenteringsmodeller. Det här är värdefulla verktyg för alla som arbetar med marknadsföring och vi vill göra det lättare att ta del av denna kunskap, inte minst för våra medlemmar, säger Jan Fager, vd på Sveriges Marknadsförbund.

När: 29 september, kl 16.00 - 17.00.
Var: Summit, Hiteckbuilding, plan 17, Sveavägen 9-11, Stockholm.
Pris: Gratis för medlemmar i Sveriges Marknadsförbund, övriga 495 kr exkl moms.

För ytterligare upplysningar, kontakta Michael Fuchs på Sveriges Marknadsförbund, tel 08- 21 58 63 eller Fredrik Törn, Handelshögskolan i Stockholm, tel 070-485 24 18.

• forskning
  • varumärke
  • sociala medier
  • seminarium