Prestigefullt exportpris till Klättermusen och Hansoft

Årets mottagare av den prestigefyllda utmärkelsen Export Hermes är Klättermusen som tillverkar kläder och utrustning för friluftsliv, samt mjukvarutillverkaren Hansoft. Priset firar 30-årsjubileum och delas ut av Handelsminister Ewa Björling under Världshandelsdagen på Stockholms Handelskammare den 25 augusti 2011.

Export Hermes tilldelas svenska företag som genomfört anmärkningsvärda exportsatsningar och juryns motivering för årets pristagare lyder:

Klättermusen designar och marknadsför friluftskläder med avancerad funktion och med unikt fokus på materialets inverkan på miljön. Med stort mod och stark tro på sin affärsidé har man lyckats expandera och bli en framgångsrik exportör i Europa och Asien.

Hansoft utvecklar och marknadsför avancerade IT-verktyg främst för kunder inom dataspelsbranschen. Med hög kompetens och förståelse för krävandekunders behov har företaget blivit marknadsledande i sin nisch i Nordamerika, Europa, Asien och Australien.

- Än en gång har det visat sig att bra marknadsföring är nyckel till framgång för många företag, inte minst på exportmarknaden, säger Jan Fager, VD Sveriges Marknadsförbund. Förbundet är medstiftare till Fonden för Exportutveckling som ligger bakom utmärkelsen.

För mer information kontakta Jan Fager, VD Sveriges Marknadsförbund, tel. 070-3923444

Om Export Hermes

Mottagare av utmärkelsen ska ha en stabil och växande export till många länder baserad på genomtänkt marknadsföring och med god lönsamhet. Priset delas ut av Fonden för Exportutveckling som stiftats av bl a Svenska Handelskammarförbundet och Sveriges Marknadsförbund. Export Hermes har delats ut sedan 1981. www.exporthermes.org

• klätterutrustning