Jag är skolledare - en av Sveriges viktigaste chefer

Så heter Sveriges Skolledarförbund stora kampanj 2013. Startskottet sker den 3 september klockan 16, runt om i hela landet. Då samlar vi Sveriges skolledare, både medlemmar och ännu icke medlemmar, i en gemensam manifestation om Sveriges skolledares betydelse för barnen i förskolan, eleverna i grund- och gymnasieskolan och deltagarna i vuxenutbildningen. Vårt mål är att berätta om Sveriges skolledare – vad ni alla betyder för elevernas resultat, för att utveckla skolan och ansvaret för att ge varje barn och elev den bästa starten i livet. Den här dagen ska vi samla medlemmar och de som ännu inte är det för att synliggöra vårt arbete, men också tala om vilka förutsättningar som vi anser behövs för att Sveriges skolledare ska kunna ta sitt ansvar fullt ut. Att vara skolledare är också ett teamwork och därför är Sveriges Skolledarförbund den samlade rösten för Sveriges skolledare.

Vårt mål är att under hösten öppna ögonen på vår omgivning, men också på oss själva, genom att visa hur viktigt skolledarnas arbete för barnens utveckling i förskolan och för elevernas resultat. Sveriges skolledare spelar en avgörande roll för att utveckla förskolan och skolan.
Förutom att synliggöra vikten av vårt uppdrag, syftar kampanjen också på att visa vilka förutsättningar som vi vet behövs för att Sveriges skolledare ska kunna ta sitt ansvar fullt ut.
Att vara skolledare är också att vara del av ett viktigt team. För att underlätta dialog och erfarenhetsutbyte kollegor emellan drar förbundet sitt strå till stacken genom att samla alla skolledare i nätverk för möten och erfarenhetsutbyte.

Inför kampanjupptakten har vi också arbetat vidare med att utöka medlemsnyttan. Nytt för hösten är bland annat att vi utökat öppettiderna för vår populära ombudsmannajour.
Vi har också utvecklat vår lönerådgivning. Utifrån vår unika lönestatistik för skolledare, har vi nu tagit fram ingångsvärden för dem som ska förhandla sin första skolledarlön.