Inbjudan till presskonferens: SEDAN 2001 HAR 71 PROCENT AV REKTORERNA LÄMNAT SIN SKOLA!

- Politikerna måste få upp ögonen för situationen i skolan! Hela 71 procent av Sveriges rektorer i grund- och gymnasieskolan har lämnat sin skola sedan 2001. Det visar en ny enkätundersökning som Sveriges Skolledarförbund har gjort bland landets rektorer och som publiceras på DN debatt idag. Arbetsbördan är för hög och många rektorer får inte tillräckliga befogenheter och resurser för kunna ta det fulla ansvaret för skolan. I mars 2007 presenterade Sveriges skolledarförbund en undersökning som visade att 43 procent av rektorerna hade lämnat yrket under 2000-talet. Men verkligheten visar att det är betydligt fler än så. Vi har gått vidare och gjort en mer djuplodande undersökning som visar att hela 71 procent av rektorerna har lämnat sin skola sedan 2001. Med anledning av de alarmerande siffrorna inbjuder Sveriges skolledarförbund till presskonferens där förbundets ordförande Lars Flodin kommer att delta. Tid: Onsdag 21 november Kl: 9.00 Plats: Presscenter på Kvalitetsmässan, Svenska mässan i Göteborg. Kl 11.00 kommer Lars Flodin att debattera med bland andra skolminister Jan Björklund på Kvalitetsmässan Eva Ahlberg Sveriges Skolledarförbund Box 3266 103 65 STOCKHOLM 08-567 062 08