Rektor från Karlstad ny första vice ordförande för Sveriges Skolledarförbund

Erica Andrén, rektor på Älvkullagymnasiet i Karlstad, är ny första vice ordförande för Sveriges Skolledarförbund.

Erica Andrén har suttit i förbundets styrelse i tre år, och på söndagen blev hon vald till första vice ordförande.

- Jag är glad och hedrad över att ha blivit vald till förste vice ordförande. Skolledarna är Sveriges viktigaste chefer, och det är mycket roligt att få vara med och forma framtiden, säger Erica Andrén.

Den viktigaste frågan för Erica Andrén är arbetsvillkoren för Sveriges skolledare. Att tilliten till professionen ökar.

Mer info

Erica Andrén

• karlstad

Sveriges Skolledarförbund är ett fack- och yrkesförbund som är anslutet till Saco. Bland förbundets drygt 7 000 medlemmar arbetar de flesta inom det kommunala skolväsendet som förskolechefer, rektorer eller förvaltningschefer, men också inom myndigheter och i privat verksamhet. Gemensamt är att de är chefer, verksamma inom utbildningsområdet.

En förutsättning för en konkurrenskraftig skola är att det finns en bra ledare som har en övergripande helhetssyn över skolans verksamhet. I skolan är rektor den ledaren.