Medlemsundersökning visar att det är vanligt med långa väntetider

Medlemsundersökning visar att det är vanligt med långa väntetider

Att det finns köer till tandvården och att det finns en glesbygdsproblematik inom tandvården är känt sen länge. Det är inte heller bara i glesbygdsorter eller i norra Sverige som det är problem, även i andra delar av landet rapporteras det om långa köer. Mot denna bakgrund ville förbundet fråga medlemmarna om hur de ser på kötidsproblematiken.

Förbundet bad respondenterna uppskatta hur lång kötiden som oftast är för de egna vuxenpatienterna, borträknat akutpatienter.

LÅNGA KÖTIDER är vanliga enligt de svarande. Över hälften (58%) av de svarande allmäntandläkarna inom Folktandvården har en förväntad kötid för vuxna patienter på mer än fyra år.

Värst tycks situationen vara inom Folktandvården i Norrbotten och Västernorrland.

- Eftersom antalet svarande inte representerar hela populationen allmäntandläkare, bör resultaten tolkas därefter och i linje med undersökningens intention, nämligen att få en övergripande bild av kösituationen i de norra delarna av landet. Bilden som undersökningen ger av långa väntetider stämmer med den bild som media förmedlat i flera år. Vi visste redan om detta. Samtidigt som det är bra för förbundet att ha ett faktabaserat underlag, säger Chaim Zlotnik, förbundsordförande Sveriges Tandläkarförbund.

Enkäten var öppen i ca en vecka och totalt var det 163 allmäntandläkare som gav en uppskattning av sin förväntade kötid (96 av dessa var verksamma inom Folktandvården, 34 var privat anställda och 31 drev egen verksamhet).

Enligt resultatet är det längre väntetider inom Folktandvården än inom privat driven tandvård. Både inom gruppen privatanställda tandläkare och tandläkare som driver egen verksamhet har 74% svarat att vuxenpatienter oftast får en besökstid inom ett halvår. Inom Folktandvården är det endast 18% som har svarat att vuxenpatienter får en besökstid inom ett halvår.

Även om köerna generellt sett är kortare inom den privata tandvården, är situationen på många håll ansträngd även här. I undersökningen framhåller vissa privattandläkare att de endast tar emot nya patienter i den mån som de kan upprätthålla revisionsintervallen. Inom både Folktandvård och privat sektor finns det mottagningar som överhuvudtaget inte tar emot några nya patienter.

- Situationen är tillräckligt allvarligt för att de ansvariga beslutfattarna måste prioritera att säkerställa att det finns personal och att hitta lösningar, säger Chaim Zlotnik.

I undersökningens fritextkommentarerna framgår det att många tycker att situationen är värre än vad som skildras i den allmänna mediabilden.

Regioner

Sveriges Tandläkarförbund är den odontologiska professionens organisation. Vi följer och påverkar tandläkarnas professionella intresseområden, ansvarar för tandläkarnas fortutbildning genom att hålla kurser och en årlig vetenskaplig kongress, den Odontologiska Riksstämman.
Sveriges Tandläkarförbund ger ut Tandläkartidningen och ger medlemmarna service och stöd i olika situationer. Inom arbetet ”Dina tänder - hela livet” verkar vi för en bättre munhälsa hos befolkningen.
Våra fyra medlemsorganisationer är Tandläkare - Egen Verksamhet, Tjänstetandläkarna, Sveriges Odontologiska Lärare och Studerandeföreningen.

Jenny Måhlgren

Presskontakt Kanslichef 08-666 15 53
Lea Lobelius

Presskontakt Kommunikations- och pressansvarig (tjänstledig)