Skatteförslag dråpslag för bostadsbyggandet

Företagsskattekommittén, vars betänkande presenterades idag, föreslår ett avdragsförbud för negativa räntenetton kombinerat med ett schablonavdrag med 25 procent av den skattemässiga inkomsten.

– Förenklat sett skulle det innebära att 75 procent av företagens rörelseresultat skulle beskattas. Det skulle strypa nyproduktionen av bostäder i Sverige, varnar Kurt Eliasson, VD för SABO.

Företagsskattekommittén har två alternativa förslag. Huvudförslaget innebär att ett avdragsförbud införs för negativa finansnetton samtidigt som ett schablonavdrag införs med 25 procent av den skattemässiga inkomsten. Samtidigt föreslås en möjlighet att kvitta negativa räntenetton mot positiva mellan bolag inom en koncern. I det alternativa förslaget sänks bolagsskatten till 18,5 procent i kombination med avdragsförbud för negativa räntenetton och ett schablonavdrag med 20 procent av rörelseresultatet.

Om något av de två alternativen blir verklighet befarar SABO att det blir omöjligt att få ihop kalkylerna för nyproduktion och möjligheterna att renovera miljonprogrammet försämras drastiskt. Förslagen innebär ett rejält avsteg från den gängse principen om att kostnader för intäkters förvärvande ska vara avdragsgilla när intäkterna är skattepliktiga.

Skatten för bransch- och intresseorganisationen SABOs cirka 300 medlemsföretag skulle öka med runt en miljard kronor oavsett vilket av förslagen som skulle införas. Om bostadsföretagen ska kunna få ihop sina kalkyler för renovering och nyproduktion under sådana omständigheter måste man höja hyrorna. Risken är att de då blir så höga att många hyresgäster inte klarar av betalningarna. Saknas möjligheten att höja hyrorna spricker investeringskalkylerna.

– Om förslagen skulle gå igenom blir det inte några nya bostäder på många orter i Sverige, säger Kurt Eliasson.

Ett exempel på ett bostadsföretag som skulle drabbas om kommitténs huvudförslag går igenom är det allmännyttiga kommunala bostadsföretaget Stångåstaden i Linköping. Företaget är starkt och verksamt på en växande marknad och därför bygger man nya efterlängtade hyreslägenheter. Om förslaget går igenom skulle inflyttningshyran i ett av bolagets nybyggda hus behöva höjas med cirka 760 kronor i månaden. Om en sådan hyreshöjning inte skulle gå igenom, är risken stor att bygget aldrig blir av.

Bland SABOs medlemsföretag finns även de som verkar på svaga marknader. Företagsskattekommitténs förslag skulle även slå hårt mot de företagen. Bostadsföretagens skattebetalningar skulle öka mer än vad hyrorna skulle kunna höjas på de orterna.

– Redan svaga bostadsbolag skulle dräneras på pengar och det skulle även få negativa konsekvenser för kommunerna. När allmännyttan försvagas på dessa orter får ägaren, kommunen, svårare att fullfölja sitt bostadsförsörjningsansvar, säger Kurt Eliasson.

Fakta – exemplet Stångåstaden, nyproduktion, beräkning enligt huvudalternativet:

Det kalkylerade anskaffningspriset är 147 miljoner kronor för byggnad och mark. Med en 80-procentig belåning och 3 procents ränta skulle bostadsföretagets årliga ränteutgift bli 3,54 miljoner kronor. Efter att ha tillgodoräknats ett beräknat schablonavdrag skulle Stångåstaden behöva beskatta cirka 2,66 miljoner kronor mer än idag. Med 22 procents bolagsskatt hamnar den kostnaden då 585 000 kronor. I ett nybyggt hus på 4800 kvadratmeter boyta leder det till 122 kronor mer i skatt per kvadratmeter. För en trea på 75 kvadratmeter blir det 762 kronor mer i månaden.

Peter Wallberg, ekonomi och finans, SABO, 070-670 42 45

Nina Rådström-Oldertz, kommunikationschef, SABO, 070-7529551

Fredrik Törnqvist, VD, Stångåstaden, 072-5749660

• skatt
  • fastigheter
  • kurt eliasson
  • nyproduktion

Cirka 300 allmännyttiga kommunala bostadsföretag i Sverige är medlemmar i SABO (Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag). Tillsammans äger och förvaltar medlemmarna cirka 725 000 bostäder. De är viktiga aktörer på den svenska bostads- och arbetsmarknaden, både lokalt och nationellt.