Appropå parasiter och andra vattenbakterier

I tidningen Fokus finns en intressant artikel om vårt svenska kranvatten, som vi ju med rätta är stolta över. Problemet är, enligt artikeln, att vi kanske är för stolta över vattnet, så stolta att vi faktiskt eftersatt underhållet av både ledningar och vattenverk.

Detta gör, menar personer som blivit intervjuade i artikeln, att vi inte har någon beredskap att hantera framtida klimatförändringar, och att vårt ledningsnät är föråldrat. Var femte dag rekommenderar någon kommun i landet sina invånare att koka kranvattnet innan man dricker det, för att det inte är rent.

Det får en att tänka en del. Infrastruktur behöver underhållas, det vet alla som försökt komma fram i tid med tåget, med tunnelbanan eller med flyget. Då handlar störningsmomenten inte bara om snöstorm, utan också om höstlöv, sol, kyla, regn eller annat som hör vardagen till. Är det lika illa med våra vattenledningar är inte Östersundsparasiten ett undantag utan en framtida verklighet. Usch.