"Bara" åtta procent är tio miljoner liter öl

Tillbaka till en restriktivare alkoholpolitik är en fras som uttalas och skrivs allt oftare. Senast i DN idag, huvudledaren. Höj skatterna och behåll monopolet så att vi svenskar fortsätter att dricka lite mindre än alla andra, är lösningen på alla problem, enligt ledaren. Visserligen smugglas det åtta procent, och privatinförs ytterligare lite mer, men det avfärdas i ledaren som ganska ovidkommande. Det är bara att höja skatterna så löser sig allt, från alkoholmissbruk till stegrande ungdomsfylla.

Men åtta procent av totalsmugglingen av öl enligt Sorad som är den myndighet som förser regeringen med officiell statistik, är i runda slängar tio miljoner liter öl.

Jag roade mig med att googla en av de populära gränshandelsbutikerna i Tyskland. Över en miljon träffar på hemsidan, som erbjuder vin, sprit, cider och öl till mycket låga priser. Ett flak med 24 stycken 33 cl starkölsburkar kostar 6,71 Euro eller 49 danska kronor. Det är ganska mycket billigare än det pris som Systembolaget erbjuder. Cirka hälften.Och det är ju just de prisskillnaderna som gör att många åker ner och handlar sin, grannarnas, kompisarnas och festernas öl,vin och sprit i gränshandeln. Och ofta säljer vidare, till ett högre pris än de själva handlat för, men till ett avsevärt lägre pris än det vi har hemma i monopolet. Det är alltså inte konstigt att resorna är täta, och bilarna är överfulla. Inte konstigt alls.

Däremot är det oroande att vi inte längre har koll på försäljningen i Sverige. Och lika oroande är det att politiker och nu också DN vill svara med förbud och ännu högre skatter. När lösningen för att minska smuggling och privat införsel faktiskt är att försöka harmonisera de svenska skatterna med ex Tysklands. Så att smugglarens vinst minimeras.

Statistiska Centralbyrån SCB har gjort en väldigt intressant rapport om våra alkoholvanor och hur konsumtionen förändras. Den är väl värd att läsas.