Den höjda panten bra för miljön

Returpack AB som tar hand om returerna av burkar och stora och små PET-flaskor har beslutat att höja panten på burkar, från 50 öre till 1 krona. Det har gått 23 år sen senaste höjningen så det är ett bra beslut. Tillsammans med ett antal andra åtgärder, som fler pantställen för människor som är “on the go” kommer Returpack erbjuda svenskarna att fortsätta vara bäst i världen när det gäller att panta.

I Norden är vi överhuvudtaget bra på att lämna tillbaka burkar och flaskor, både glas och PET, till återanvändning. Samtliga länder har väl fungerande retursystem, utformade på olika sätt, men effektiva. Mellan 85 och 90 procent av burkarna tas om hand, antingen via metallinsamlingar eller via returautomater. I Sverige och Norge tar vi också hand om burkar som inte är köpta i Sverige, man får inget betalt om man lämnar in dem, men de tas om hand och mals ner och används igen. I ett bra och miljömässigt kretslopp.

Övriga Europa däremot…ingen pant och inga retursystem. Där har EU en rejäl sak att arbeta med. Och det bör gå fort,  för miljöns skull!