Ett brev om öl i sommaren

Få saker engagerar så mycket som den svenska alkoholskatten och alkoholfrågan. I snart sex månader har jag jobbat på Sveriges Bryggerier och trodde väl aldrig att öl fortfarande kunde vara kontroversiellt. Men det är det, mer i vissa kretsar än andra. Det märktes i Almedalen och det märks också i mejl- och brevfloden till Sveriges Bryggerier från de svenskar som normalt inte är de som går ut på gator och torg och saluför sina åsikter.

Jag har fått lov av en brevskrivare, med initialerna BP, att publicera hans brev och väljer här att göra det i vissa delar. Debatten fortsätter. Ha en fortsatt härlig sommar.

"Hej Cecilia!
Jag har tidigare inte brytt mig så mycket om vissa fyrkantiga människors inlägg i vårt kära lands alkoholdebatter. Men det känns som att anhängare av det fundamentalistiska slaget, alltså ivriga försvarare av vårt alkoholmonopol har gått till överdrift.
Vi kan t.ex. ta en titt på våra grannländer i Norden och EU. Danmark har inget alkoholmonopol, Finland och Norge som har alkoholmonopol säljer alkoholhaltiga drycker upp till ca 4,7 volymprocent i livsmedelsbutikers regi. I EU är det som i Danmark.
Det minsta vi borde göra i Sverige är att åtminstone ha samma förutsättningar som Finland eller Norge. Alltså sälja t.ex. maltdrycker i livsmedelsbutiker upp till ca 4,7 volymprocent. Det borde även gynna alkoholsmonopolsfanatikerna. Går man in i en systembutik så finns det väldigt begränsat sortiment av öl mellan 4-4,7 volymprocent. Det blir att folk handlar öl från ca 5-7 volymprocent. Man är ju ändå på systemet. I våra livsmedelsbutiker säljer man svagt öl upp till 3,5 volymprocent. Så öl mellan 3,5 % till ca 4,7 %, är praktiskt taget ihjälslaget av våra politiker.
Tragiskt! Jag kan bara se detta som dumhet och okunskap. Den goda egenskaperna hos öl ligger just mellan 4-4,7 %. Jag tror att starkölsförsäljningen hade minskat kraftigt vid en höjning av folkölets maxgräns."