EUs fel att vi dricker mer öl och vin

Skrivet av Cecilia Giertta 2012-04-23

Vi dricker mer öl och vin och äter mer kött sen vi blev medlemmar i EU, visar en alldeles färsk rapport från Jordbruksverket, som undersökt Sveriges första 15 år som EU-medlemmar. Öppna gränser och införsel från gränshandeln har haft en avgörande betydelse för den ökade svenska alkoholkonsumtionen, skriver Jordbruksverket. Ölkonsumtionen har gått upp med 51 procent, vinkonsumtionen med 83 procent, medan spritkonsumtionen minskat. ”Medlemsskapet i EU kan därmed ha haft en avgörande betydelse när det gäller den ökade konsumtionen av alkoholhaltiga drycker” skriver Jordbruksverket i sin rapport.

Läskkonsumtionen har också gått upp, med 56 procent, konstaterar Jordbruksverket , men varnar för att den siffran inte automatiskt betyder att vi får i oss mer socker, eftersom verket i sin statistik lägger in det smaksatta, men sockerfria, vattnet i kategorin läsk när man räknar.

Kött äter vi massor, liksom bröd och konditorivaror som ökat med 40 procent sen inträdet. Och så äter vi mer frukt och grönt. Därermot dricker vi mindre mjölk och äter mindre potatis också.

Vi kanske helt enkelt håller på att bli europeer?