Fördomar på skam i alkoholrapport

Har äntligen fått tid att läsa Mattias Svenssons rapport om den svenska alkoholliberaliseringen. Underbart att läsa att faktiskt alla ”sanningar” är helt fel. Sanningen om ökad kvinnomisshandel, sanningen om ökad utslagning, sanningen om ökat våld, sanningen om ökat antal sjukdagar -ja allt är osanningar. Det finns ingen statistik som visar att den ökade öppettiden på Systembolaget med lördagar och även vissa kvällar i veckan inneburit ökat våld och missbruk, och därmed negtiva samhälls konsekvenser. Det finns ingen statistik som visar att vi dricker mer nu än tidigare. Det finns inget som visar att den ökade friheten i öppettider på krogar osv skulle  vara negativ, snarare tvärtom; när alla krogar tvingas stänga samtidigt; då blir det gruff.

Totalkonsumtionsmodellen som vi använder i Sverige för att visa vår alkoholkonsumtion förvränger hela sanningen, enligt rapporten, och målar upp skrämselbilder som inte har någon förankring i verkligheten. Tvärtom, skriver Mattias Svensson, har vi svenskar börjat konsumera alkohol på ett helt nytt, och förnuftigt sätt, inte supa, bara konsumera. Systembolagets monopol borde därför diskuteras, menar Svensson, som också påpekar att monopolets ”fantastiska utbud” faktiskt inte är så fantastiskt om man tittar på andra länder i Europa, i Danmark finns ex 20 000 viner på marknaden, jämfört med Systembolagets 1800 artiklar.

Den här rapporten förtjänar att läsas av alla riksdagsledamöter.

Cecilia Giertta
VD SVERIGES BRYGGERIER