Folkhälsoinstitutet räknar inte konsumtionen

Satt och läste alkoholstatistik på Folkhälsoinstitutets hemsida och insåg plötsligt att den svenska konsumtionsstatistiken enbart baseras på det som sålts på Systembolaget och krogar/restauranger. Införseln från gränshandeln, som ju Sorad redovisar för staten, finns inte alls med. Vilket faktiskt innebär att svensken dricker mer än den officiella statistiken visar. Bara när det gäller öl så sticker siffrorna iväg från beskedliga 54 liter per person och år till närmare 65 liter per person. Och då är det Sorads låga siffror vi räknar på, inte något annat.

Frågan är varför FHI gör så här. Vi frågade igår och fick svaret att FHI inte ville dubbelarbeta. Sett ur ett alkoholpolitiskt perspektiv måste det väl ändå vara bäst för alla inblandade att de beslut som ministrar och departement fattar åtminstone bygger på korrekta siffror och statistik. Att vi ska ”jobba och inte supa” och skatten därmed ska höjas ytterligare blir ännu mer obegripligt.

Verkligheten är svår ibland. Eller kanske är det så att beslutande helst av allt vill ropa ”bingo” och hålla för öronen när det är dags att diskutera gränshandel.