Gränshandel bättre än Gårdsförsäljning?

Folkpartiets högsta organ har beslutat sig för att säga nej till gårdsförsäljning. ”Jippi” jublar  de som inte förstått vad förslaget handlar om, ”löjligt” tycker de som ser möjligheten bakom förslaget som ex att gynna matturismen och Matlandet Sverige-visionen.

Det tråkiga med beslutet är att en liten minoritet människor nu kan stoppa något som gynnar en stor majoritet människor, inte minst de som bor på  mindre orter och på landsbygden. Gårdsförsäljning var ett sätt för dem att kunna livnära sig utan att behöva flytta in till större städer. Det tråkiga med beslutet är också att fp inte förstår att detta kommer att gynna gränshandeln och storkonsumtion istället för att man med gårdsförsäljning kunnat bidra till att flytta fokus från storkonsumtion till mat- och smakkonsumtion.

Tråkigt är också att gårdsförsäljningsutredningen är värd så mycket mer än att bli en bricka i det tänk som existerade innan Sverige blev med i EU och gränserna försvann. Gårdsförsäljningen skulle betyda maximalt 1,5 miljoner liter öl som skulle säljas till svenskar och turister, med samma hårda kontroller som Systembolaget har.

Idag säljs runt 100 miljoner liter öl  till svenskar direkt eller indirekt från gränshandeln. Utan kontroller. Svälja elefanter…?