Ingen lobbyist men ändå rekord

Nej Sveriges Bryggerier blev inte utsedda till Årets Lobbyist av tidningen Resume, priset gick istället till SHR angående den sänkta restaurangmomsen (på allt utom just de drycker vi företräder). Men det blev rekord för oss ändå i nomineringen eftersom Gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker är det enda ämne som faktiskt varit nominerat två gånger. Och skulle gårdshandeln gå igenom, så kanske det blir en tredje nominering och ett pris.

Somrarna tillbringar jag dels på en bilfri ö utanför Dalarö i Stockholms södra skärgård, dels i norra Bohuslän. I båda trakterna finns det bryggerier i närheten och på Dalarö har restaurangerna i år förstått det stora ölintresset i landet och därför satsat på många ölsorter från det lokala bryggeriet vilket tillsammans med utbudet från de större bryggerierna betyder en riktig god ölupplevelse. Med mat, vare sig det är varmrökt lax eller pizza, eller bara något att fukta strupen med dessa solvarma dagar.

Men i Bohuslän och på många andra orter där det finns lokala bryggerier, är det inte lika självklart att ta hand om det lokala bryggeriets utbud. Och det är väldigt konstigt. Många av de lokala bryggerierna brygger ju sitt öl oftast för att det ska ta fram smaken i den mat som är lokal; lax, gädda, vildsvin, kalkon, spettekaka eller vad det nu kan vara. Men här har vi en väg att gå, och ibland kan jag tycka att det inte bara borde ligga i bryggeriernas intresse att få sin öl serverad på alla dessa krogar vi har i landet, utan även i krogarnas intresse att servera rätt öl till rätt mat.

Se där, en ny uppgift till Årets Lobbyist.