Innan ölskatterna höjs igen – Glad Påsk!

Innan ölskatterna höjs igen skulle jag i mitt påskägg önska att det fanns ett besked från regeringen där de lovade att de liksom socialdemokraterna gjorde 2004 genomföra en ordentlig införselutredning. Utredningen skulle omfamna samma bredd och djup som den utredning Kent Härstedt gjorde och den skulle ge en sann bild av hur gränshandeln ser ut, med uppgifter och statistik från både tull och polis och även empiriska studier i Burg/Puttgarden.  Om Anders Borg efter en sådan utredning fortfarande  deskulle tro att det är folkhälosamt att höja skatten på öl (för andra gången på tre år) och att högre priser i Sverige inte skulle påverka gränshandeln positivt (dvs ökad handel) må det vara hänt.

Göteborgs-Posten har idag en chat där läsarna får chatta med GPs egen dryckesexpert Thomaz Grehn om vad man ska dricka till påskbordet. Det tycker jag är en utmärkt form av att tala om öl och cider i de sammanhang de ska drickas; nämligen med mat. Nuförtiden har vi mängder av olika sorters påsköl som är speciellt framtagna för att smaka perfekt till den mat vi traditionellt äter på påsk; lamm, fet fisk i form av lax och sill och ägg. Det finns goda öl och cider  även till alla sötsaker och allt det godis vi vräker i oss.

Påsken är den högtid förutom julen då vi dricker mest av både öl, vatten, cider och läsk vilket ju inte är så konstigt; mat utan dryck är väldigt tråkigt. Glad Påsk!